Strömledande svenskt papper slår världsrekord

Ett pappersliknande material av förnybara råvaror har visat sig ha en ovanligt bra förmåga att leda ström. Målet är att tillverka batterier.

Det ledande svenska plastpapperet, en tunn böjlig skiva på 1,5 decimeter i diameter, kan leda både elektroner och joner, vilket krävs för att ett batteri ska kunna leda ström.
Bild: Linköpings universitet

Det nya materialet kallas power paper och ser ut och känns ungefär som ett slags plastigt papper.

– Det unika med vårt kompositmaterial är att det kan leda både elektroner och joner snabbare än andra material, säger Xavier Crispin, professor i organisk elektronik vid Linköpings universitet, som står bakom arbetet tillsammans med forskare vid bland annat Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

Hittills har pappersmaterialet, som består av enkla och förnybara råvaror, tagit hem fyra världsrekord i jonisk och elektrisk ledningsförmåga. Det tillverkas genom att forskarna bryter ner cellulosa från trä i mycket små fibertrådar och blandar dessa med en plastmassa som kan leda ström lika bra som metaller. I form av en kondensator kan materialet laddas på bara några sekunder, och dessutom laddas om hundratals gånger.

När världen ska ställa om från fossila bränslen till förnybar energi ökar behovet av att kunna lagra energi från solceller och vindkraft. Då krävs bra och lättillgängliga material. Forskarna hoppas att det nya pappersmaterialet kan bli en sådan lösning:

– Organiska material, som papper, är lovande i det perspektivet. Men för att ta steget vidare till ett batteri måste vi skala upp systemet. En annan utmaning är att minska läckaget, så att papperet inte laddar ur sig själv i förtid.