Sveriges första väg som laddar el-bilar i farten
Med hjälp av elektriska skenor i vägen ska eldrivna fordon kunna laddas när de kör. I höst invigs en teststräcka mellan Arlanda och Rosersberg.
För första gången ska en eldriven lastbil som laddas via marken testas på allmän väg i Sverige. En kontakt på undersidan gör att den helt eldrivna lastbilen kan ladda sina batterier medan den kör via en elskena i vägen. Tekniken fungerar som en leksaksbilbana, fast i verklig storlek.
I höst ska lastbilen testköras mellan postterminalen i Rosersberg och Arlanda flygplats fraktterminal, en sträcka på en knapp mil. Längs två kilometer av sträckan kommer det att finnas elskenor.
– Det blir Sveriges första ellastbil på allmän väg som också laddas från vägen, säger projektledaren Sofia Lundberg.
Hon berättar att tillverkningen av de 50 meter långa elskenorna är i full gång. Nästa steg blir att fräsa ner dem i asfalten.
Laddsträckan är indelad i kortare sektioner och strömmen slås bara på när ett fordon passerar. Människor och djur ska därmed inte kunna få några stötar om de går på skenorna.
Tekniken ska testas under ett år, som en del i en större svensk satsning på elvägar som drivs av Trafikverket, Energimyndigheten och Vinnova. Syftet är att undersöka om elektrifierade vägar kan vara ett sätt att minska utsläppen från lastbilstrafiken, som i dag står för närmare 30 procent av vägtrafikens utsläpp av växthusgaser.
Sedan ett år pågår ett annat elvägstest utanför Sandviken. Här tankar en hybridlastbil el från luftledningar. På lastbilens tak sitter en strömavtagare som fälls upp automatiskt när bilen närmar sig ledningen.