Den första bilden från satelliten Cheops.

Bild:
© ESA / Airbus / CHEOPS Mission Consortium

Den första bilden från Cheops

Publicerad:

2020-02-14

Den europeiska rymdfarkosten Cheops sändes upp i december 2019 för att mäta egenskaperna hos planeter kring andra stjärnor (se Jakten på exoplaneter har bara börjat i F&F 10/2019). Nu har Cheops levererat sin första bild. Kameran har centrerats på en stjärna med beteckningen HD 70843 ungefär 150 ljusår bort, och svagare stjärnor syns i bakgrunden. Bilden tagits med en lätt avfokuserad inställning på kameran, så att stjärnans ljus sprids ut över en större del av bilden och därmed går att mäta noggrannare. Den lite trekantiga formen på stjärnorna är en effekt av de tre stöden som håller teleskopets spegel.

Jakten på exoplaneter har bara börjat

51 Pegasi b – den första exoplaneten som upptäcktes i en omloppsbana kring en vanlig stjärna. Upptäckten får nu Nobelpriset i fysik 2019.

Forskare har hittat mer än 4 000 planeter kring fjärran solar, och fler upptäcks hela tiden.

2019-10-23