Har tussilago börjat blomma där du bor, eller har den redan blommat över? Rapportera till Vårkollen

Bild:
wikipedia

Leta vårtecken i forskningens tjänst

Under valborgshelgen kan du hjälpa forskarna att kartlägga klimatförändringarnas effekter på vår natur.

2016-04-27

Våren kommer allt tidigare. Numera sker lövsprickningen i genomsnitt en vecka tidigare än för hundra år sedan. Men olika delar av landet påverkas på olika sätt och forskarna vill undersöka detta närmare. Du kan hjälpa dem genom att rapportera in hur långt våren har kommit hos dig.

Under valborgshelgen kan du kolla upp en handfull vårtecken och rapportera in dem på Vårkollen. Forskarna vill veta om bland annat tussilago, blåsippa och vitsippa har börjat blomma där du bor.

Vårkollen drivs av Svenska botaniska föreningen och ingår i ett större projekt som går ut på att kartlägga växtsäsongen från de första vårtecknen till de sista hösttecknen.

Årstidsförändringarna som följer med det varmare klimatet påverkar jordbruket, skogsbruket samt biodlarna. Det har även betydelse för alla pollenallergiker.

Vårkollen tar emot vårteckenobservationer på www.vårkollen.se från och med den 29 april till och med den 1 maj.

Här kan du ladda ner en folder om Vårkollen.