Online-spelande­ ­kan höja betyg

Men något samband mellan surfande på sociala medier och ökade skolprestationer finns inte.

Graviditeter efter 35 års ålder kan gynna kognitionen vid 60.
Bild: iStock

Att regelbundet spela online-spel på nätet kan vara utvecklade och till och med förbättra skolresultaten hos tonåringar. Men mellan dagligt surfande på sociala medier och ökad skolprestation finns däremot inget samband. Åtminstone inte i Australien. Där har forskare vid RMIT university i Melborne i en ny studie undersökt resultaten i PISA-mätningen, som testat över 12 000 australiska 15-åringars kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Man har också samlat in data över studenternas online-aktiviteter.

De vanespelande tonåringarna hade högre PISA-resultat i såväl matte som naturvetenskap än de icke-spelande, visar studien, som publicerats i tidskriften International Journal of Communication. Forskarna konstaterar att de tonåringar som uppgett att de varje dag tillbringade mycket tid på sociala medier hade sämre resultat i matematik än genomsnittet, men pekar också på möjligheten att barn som redan är begåvade i exempelvis matematik väljer online-spel framför sociala aktiviteter på nätet.