elektronik

Svenska forskare har utvecklat en ny teknik för att framställa nanotrådar. Metoden är snabb, kontrollerbar och relativt billig, vilket gör att den passar för industriell tillverkning. Först framställs små, runda guldpartiklar. På guldpartiklarna sätter sig sedan partiklar av galliumarsenid (GaAs) som bygger upp själva nanotråden. Nanotrådens storlek kan varieras genom att ändra guldpartiklarnas storlek, temperaturen och tiden tråden tillåts växa. Det revolutionerande med den nya metoden är att den sker i en gas/partikelblandning. Forskarna kallar sin nya teknik för aerotaxi. Lars Samuelson,...
Bilförare som slarvar med säkerhetsbältet får snart svårare att slippa undan.
De flesta av dagens robothänder har någon form av fingrar och måste antingen programmeras exakt efter föremålets form, eller utrustas med trycksensorer.
Datorn Tianhe-I har konstruerats vid National university of defense technology i Kina och klarar 2,5 triljoner beräkningar i sekunden, eller 2,5 petaflops.
En robot som dansar till tonerna av Tjajkovskijs Svansjön, koreograferad av en professionell dansare, har fått omdömen som "vacker" och "gripande".
På bara några sekunder kan den nyutvecklade israeliska bombdetektorn upptäcka sprängämnet trotyl i så låg koncentration som en enda molekyl bland triljoner luft- eller vattenmolekyler.