solen

I kväll, klockan 21.30 den 13 november 2012, kommer solskivan att bli helt täckt av månen. Solförmörkelsen inträffar i Australien – och händelsen sänds live på internet. Från tre platser i norra Australien kommer sändningen att följa den helt förmörkade solen under en kvart, mellan 21.30 och 21.45. Men redan 19.45 sänds den första bilden av solen med månen som glider över den. Sändningen sker inom projektet Gloria, ett europeiskt nätverk av teleskop som ska göra astronomiska observationer tillgängliga gratis även för amatörer. På projektets hemsida finns även skolmaterial och annan...
Fråga: Är föremålet på bilden ett solur, eller vad kallas det? Hur funkar det? Vi tog bilden den 20 oktober cirka 13.20 (sommartid) i Colmar, Frankrike. Ulf Malmberg
Mongolernas storhetstid var på 1200-talet. De hade skapat ett rike som sträckte sig från Europa i väster till Stilla havet i öster.
En samling avlägsna galaxer är ohjälpligt oskarpa när de fotograferas. Galaxerna innehåller miljarder stjärnor, och tyngden från dessa påverkar ljusstrålar som passerar dem.
– Jag är ganska van att observera och fotografera ljussvaga fenomen som jag lyfter fram via bildbehandlingen, berättar fotograf Peter Rosén.
I ett helt hov av månar och ringar som planeten Saturnus håller sig med är Enceladus en av de minsta medlemmarna.