Iskub på sydpolen

Neutrinoteleskopet Amanda på sydpolen ska bli ännu större.

Varje sekund genomborras din kropp av en miljard neutriner. De kommer från alla håll i universum och rusar rakt genom planeter och stjärnor utan att det bekommer dem det minsta. Men ibland krockar till och med en neutrino. Bara 700 meter från den geografiska sydpolen ligger världens största neutrinoteleskop – Amanda. Ungefär fyra gånger om dagen fastnar en neutrino i Amandas fångstnät. Själva teleskopet består av 19 kilometerdjupa hål i isen där en sträng av detektorer är nedstuckna. När en neutrino krockar med en partikel i den glasklara isen uppstår en blixt av s k tjernenkovljus som Amandas detektorer registrerar.

Nu ska Amanda byggas ut och bli tio gånger större. Det nya fångstnätet ska bli en kubikkilometer stort och heta Icecube. Men till dess ska 80 nya hål borras i isen. År 2010 beräknas den nya anläggningen stå helt klar. Då hoppas fysikerna kunna upptäcka nya neutrinokällor i rymden, och bland annat kunna skingra gåtan om vad den mörka materien egentligen består av.

– I januari 2004 ska vi börja borra med den nya stora borren. Den består av en vattenslang med en tyngd i som blåser ut varmvatten längst ner. Den ska kunna borra ända ner till 2 400 meters djup i enda omgång. Det går mycket fort, ett par centimeter i sekunden, säger Per Olof Hulth, professor i experimentell astropartikelfysik vid Stockholms universitet och talesman för hela Icecubeprojektet.

Icecube är ett internationellt samarbetsprojekt där Sverige spelar en stor roll.

Notan för Icecube beräknas gå på 2,5 miljarder kronor. USA betalar största delen och har just fått godkänt av amerikanska forskningsrådet NSF att fortsätta förberedelserna. Även Tyskland och Belgien är med i samarbetet.