Datorspelen flyttar ut

Bärbara spel som kommunicerar med varandra och spel med mängder av deltagare. Det är de senaste nyheterna bland datorspelen. Men om forskarna i Visby får bestämma ska det bli betydligt mer spännande än så.
Publicerad

Pipet du hör från din handdator är inte en påminnelse om ett möte. Det är ett trull som försöker kommunicera med dig. Den märkliga påhittade varelsen ropar till dig från datorskärmen. Enda sättet att få tyst på trullet är att skriva några runor och sedan springa till nästa plats.

Du är med i en lek ordnad av datorspelsforskare vid Zero-Game Studio i Visby. Leken heter Visby under och är ett elektroniskt spel som inte utspelas bara i datorn, utan också i verkligheten, i Visby. Trullet är en figur i spelet och tillsammans ska ni besöka mystiska platser i den fysiska världen. Traditionella datoräventyr spelas bara i datorn, och de som deltar sitter stilla framför sina datorer. I Visbyspelet går alla spelare runt i det verkliga Visby, samtidigt som de kommunicerar med varandra och med spelets figurer.

Visby under är ett av Zero-Game Studios första projekt, och ett av de första i världen som använder mobil teknik för att bygga ett datorspel för flera användare. Vid sidan om att undersöka hur bärbara spel kan utvecklas, används spelet också för att samla kunskap om vad som kan göras med bärbara datorer i turistnäringen.

– Mobila spel och spel med massor av deltagare är de senaste två förändringarna bland datorspelen, säger Craig Lindley, forskningsledare på Zero-Game Studio och professor vid Högskolan på Gotland. Craig Lindley kommer ursprungligen från Storbritannien och har forskat om artificiell intelligens, men en chans att få jobba i en grupp som specialiserat sig på spelforskning lockade honom till Visby.

Nokia och Sony i gång

Ett tecken på den bärbara speltrenden är Nokias försök nyligen att kombinera mobiltelefoni och bärbara spel. De flesta mobiltelefoner som säljs i dag ger möjligheter att spela spel, men spelandet kommer i andra hand, telefonerandet är fortfarande viktigast. Nokia ville bygga en spelmobiltelefon som skulle vara lika bra på spel som på telefonsamtal. Helst ska de båda delarna smälta samman i en, så att spelen ska kunna ringa upp och kommunicera trådlöst med andra spelare.

Än har dock inte spelmobiltelefonen slagit igenom, men kanske inte beroende på att tanken med en kommunicerande speldator är felaktig, utan därför att kompromissen i detta fall var illa genomförd. Nu i vår väntas Sony visa sin nya bärbara speldator. Troligen kommer också den att innehålla trådlös kommunikation. Detsamma gäller uppföljaren till Nintendos GameBoy, den bärbara speldator som i dag är störst på marknaden.

Craig Lindley tycker dock inte att spelen ännu är i närheten av sin potential.

– Spel som utnyttjar att spelaren kan flytta på sig och att spelen påverkas av var spelaren befinner sig borde kunna ge alldeles unika spel, säger han. Men det är ett område som behöver utforskas bättre.

Detta är dessutom ett område som enligt Craig Lindley passar utmärkt tillsammans med den andra rådande trenden inom datorspelen: spel med massor av samtidiga spelare. På engelska heter dessa spel MMOG, massively multiplayer online games.

På Internet finns det i dag omkring femtio spel av den här typen, men betydligt fler är under utveckling. Formen är så ny att de spel som finns fortfarande inte riktigt lyckas utnyttja de möjligheter som mängden användare borde kunna ge.

Mirjam Eladhari är spelprogrammerare och leder teknikutvecklingen vid Zero-Game Studio. Hon gjorde nyligen en översikt över de MMOG som finns och de som beräknas komma.

– Jag trodde att det nu skulle komma blandningar av genrer, som strategispel med massor av deltagare kombinerade med rollspel och actionspel. Jag trodde också att det skulle komma spel inom nya miljöer.

Nästan alla spel som finns i dag inom genren spelas i science fiction- eller fantasyvärldar.

– Men jag hade fel, berättar Mirjam Eladhari. De nya spelen ser i princip ut som de gamla, samma genrer och samma miljöer, men med bättre tekniska finesser.

Helt nya koncept

Craig Lindley skulle önska att spelindustrin lade ner mer pengar på att utveckla helt nya spelkoncept.

– På lång sikt är det nödvändigt för spelföretagen att pröva gränserna för vad ett spel är, annars kommer kunderna att tappa intresset, tror han.

Zero-Game Studio har också själva gjort några försök att skapa sådana nya spel. Ett av dem är just Visby under. Ett annat spel, som de arbetar med för närvarande, kallas Ouroboros – det är ett fleranvändarspel befolkat med vackert formgivna figurer vars karaktärer är inspirerade av gotländska sägner och myter.

Med Ouroboros vill forskarna försöka lära sig mer om vad spelarna egentligen anser att ett spel är och vad det måste vara för att locka till spelande.

– Vi förhåller oss förstås olika till spel, jag gillar till exempel inte alls rollspel, jag tröttnar efter bara några minuter, medan andra kan hålla på i timmar, säger Craig Lindley.

Samtidigt har rollspelandet kvaliteter som han skulle vilja föra in i ett spel. Därför letar han, tillsammans med kollegerna på Zero-Game Studio, efter ett spel som både innehåller en berättelse och action och ger frihet för spelaren att skapa sin egen väg. Något som man ännu inte lyckats med och som inte finns i något spel som Craig Lindley hittills har sett. De spel som finns och som försöker förmedla en berättelse visar upp historien bara som filmsekvenser och stoppar in vanliga actionspel där emellan.

– I slutändan, säger Craig Lindley, vill jag hitta ett spel där jag bryr mig om personerna som befolkar det.

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor