Marie Allen – Hon avslöjar moderna och historiska brott

Rättsgenetikern Marie Allen har belönats med Eric K. Fernströms pris.

– Det är en stor ära! Det är ett mycket prestigefyllt pris, så jag är jätteglad, säger Marie Allen vid Institutionen för genetik och patologi, Uppsala universitet.

I sin forskning har hon arbetat med att utveckla bättre metoder för att analysera små mängder DNA både från historiskt material, som Karl XII:s kulknapp, och från moderna prover.

– Min forskning blir snabbt till samhällsnära nytta, eftersom jag hjälper polisen i brottsutredningar. Det tror jag kan ha bidragit till att jag fick priset, säger hon.

På sistone har hon arbetat med att ta fram nya metoder för att snabbt identifiera många offer efter en katastrof, som vid tsunamin. Då gick det inte att fastställa offrens identitet så fort som man hade kunnat önska. Det berodde till stor del på att prover förvarades fel och förstördes, men även på att analyserna tog tid att utföra.

Vad ska då prispengarna, 100 000 kronor, användas till?

– Det finns ju alltid hål att stoppa i, men en resa med familjen har jag tänkt mig, säger Marie Allen.

FAKTA: Yngre pristagare 2007

Eric K. Fernströms stiftelse bildades 1978 för att främja vetenskaplig medicinsk forskning. Stiftelsen delar årligen ut ett nordiskt pris och sex pris till yngre forskare. Var och en av landets sex medicinska fakulteter utser sin egen yngre pristagare.

I år gavs de övriga fem prisen till:

Erik Johnsson, Umeå universitet.
Stefan Strömblad, Karolinska Institutet.
Maria Jenmalm, Linköpings universitet.
Anne Uv, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.
Artur Schmidtchen, Lunds universitet.
Felix Mitelman, professor i klinisk genetik vid Lunds universitet, tilldelades årets stora nordiska Fernströmpris på 1 miljon kronor.

Förtydligande om kulknapp

Bildtexten på sidan 36 har rubriken Dödande kulknapp. Det ska dock betonas att detta inte är fastslaget med säkerhet. Enligt ballistiska experiment sköts Karl XII på långt håll, sannolikt med en järnkula från en norsk kanon. Å andra sidan har Marie Allen funnit att dna på kulknappen är av samma variant som blodspår på Karl XII:s handskar.