Vad innebär spakulturen?

Tom O'Dell, docent i etnologi vid Campus Helsingborg, Lunds universitet, har gått på spa som forskare.
Publicerad

Etnologer ägnar sig ibland åt så kallad deltagande observation, det vill säga de undersöker någon företeelse genom att deltaga i den. Thomas O’Dell har undersökt spakulturen och tillbringat många timmar i badrock vid poolkanten, med anteckningsblocket i handen. Syftet är att undersöka upplevelseekonomin. Han har också intervjuat spabesökare och dem som arbetar i branschen.

1. Varför går man på spa?

– För avkoppling, för att det är kul, för att prova på något nytt. Men vissa människor går även för att fylla en sorts själsligt behov. Nuförtiden går fler och fler män på spa. Tidigare var det mest kvinnor. Det som förvånar mig är hur viktigt det verkar vara med lyx nuförtiden. Det handlar ju om en mycket självcentrerad upplevelse. Det verkar finnas ett nytt behov av att sätta guldkant på tillvaron, det kan vi se inom en mängd olika områden – och man kan fråga sig varför.

2. Vad är det man söker på spa?

– Trots sekulariseringen i världen verkar det finnas behov av andlighet – i alla fall om man tittar på spakulturen. Många span håller på med qigong, tai-chi och liknande österländsk andlighet. På Hasseludden har de ”klangmassage” och så vidare. Men kunderna är nöjda och många kommer åter. Det handlar om en kommersialiserad själavård, skulle man kunna säga.

3. Vad tycker du själv om att gå på spa?

– Jag är ingen spamänniska. Jag hade aldrig varit på spa innan jag började forska om detta. För mig är spa en arbetsplats och inget annat.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor