Det virtuellt mänskliga
Efter flera år av fältstudier kan Tom Boellstorff berätta utförligt om allt från ekonomi och spelberoende till spontan hjälpsamhet och planerade sabotage. Han utforskar även frågor om identitet, anonymitet och vänskap, och fenomen som griefing (att förstöra för andra spelare), afk (away from keyboard) och lag (störningar i tidsflödet).
Tyvärr kommer flera avsnitt i boken att vara tröga att läsa, oavsett om du är etnolog, Second Life-användare eller bara allmänt nyfiken. Boken vänder sig helt enkelt till så många att den inte passar perfekt för någon. Ändå är den värd att läsa just för att den inte fokuserar på spektakulära händelser i Second Life, utan på det vardagliga – det som fått många miljoner människor att skaffa användarkonto där, och en stor del att stanna kvar. Virtuella världar är inte ett fenomen som kommer att försvinna eller minska. Coming of age in Second Life är en utmärkt nybörjar- och fortsättningskurs som vill förstå mer om vad virtuella världar är, varifrån de kommer och vart de är på väg.
Coming of age in Second Life
Boellstorff, Tom
Princeton