Bra med brus i klassen
Barn som har svårt att koncentrera sig presterar bättre med ett bakgrundsljud som motsvarar styrkan av en dammsugare. Det visar en studie av två norska skolklasser. Liknande resultat har tidigare visats hos barn med adhd.
– Olika människor har olika behov av ljudmiljö, säger en av forskarna, Göran Söderlund. Barn utan koncentrationsproblem gör sämre ifrån sig vid brus.
Att våra sinnen skärps av brusljud är känt sedan tidigare. Hjärncellerna behöver stimuleras för att skicka signaler vidare. Brus ger den stimulansen.
Den fysiologiska förklaringen är att bruset höjer halten av dopamin, en signalsubstans som bestämmer grundaktiviteten i hjärnan. Samma sak händer när barn med adhd medicineras med låga doser amfetamin och metylfenidat.
– Att låta elever arbeta med bakgrundsljud är ett icke-farmakologiskt alternativ, säger Göran Söderlund.
Det är dock svårt att mäta dopaminnivån hos människor. Göran Söderlund arbetar nu med att stödja lärare och elever i att utforska vem som behöver vad. Lärarna får gradera eleverna efter förmåga till uppmärksamhet och dessa får sedan pröva att arbeta i tysta grupprum, i rum som inte behöver vara helt tysta och i rum med brus.