Google har över 26 000 anställda och redovisade förra året en vinst efter skatt som mer än väl räcker för att bekosta hela den svenska försvarsmakten. Bara det motiverar ännu en bok om företaget.
Den senaste i raden är skriven av Steven Levy som till vardags är journalist på tidskriften Wired i USA. Den innehåller förstås den vanliga skapelseberättelsen: två unga killar från Stanforduniversitetet i Kalifornien startar ett företag i ett garage och erövrar världen. Men de mest intressanta kapitlen handlar om den senare utvecklingen, och om företagets kultur. Ingenjören står i centrum och får rollen som världsförbättrare.
Googles inofficiella motto är don’t be evil – var inte ond. År 2005 startade företaget ett dotterföretag i Kina som accepterade diktaturens krav på att censurera sökträffar. Kritiker menade att det var ett avsteg från målet att inte vara ond. Efter en lång rad politiska och kommersiella förvecklingar lade företaget ner sin sökmotor i Kina förra året.
Varumärket Google är fortfarande förknippat med något slags uppstickarattityd. Men i själva verket är Google medelålders inom sin bransch och har en enorm makt på grund av sin storlek och sin kunskap om oss användare. Steven Levy verkar beundra Google lite för mycket för att gå på djupet med den aspekten. Så det finns utrymme för minst en bok till.
In the Plex
Levy, Steven
Simon & Schuster