Största chansen hittills att hitta liv på Mars

Sandra Siljeström är en av de forskare som letar efter liv på andra planeter. Efter doktorsexamen vid Stockholms universitet forskar hon nu i astrobiologi vid Carnegie institution of Washington.
**Vykort från Mars**. Insidan av den krater där Curiosity landade den 6 augusti i år.
Bild: Nasa

**När kan det ha funnits liv på Mars?**

– Kanske finns det där nu, även om vi inte har lyckats hittat det ännu. Ingen kunde tidigare tro att mikrober här på jorden skulle klara av att leva i så pass extrema miljöer som heta källor på oceanernas botten, eller i underjordiska berg. Fast det troligaste är att liv har funnits på Mars tidigt i planetens historia, för fyra miljarder år sedan. I så fall kan vi hitta fossil.

**Hur ska man hitta de urgamla fossilerna på Mars?**

– Det är svårt. Till och med här på jorden är det svårt att hitta fossil och identifiera liv som är fyra miljarder år gammalt. Vi försöker lära känna det forna klimatet på Mars och planetens geologiska historia. Det ger oss en fingervisning om och när liv kan ha funnits där. Och så letar vi efter kolbaserade molekyler som är grundstenar i alla levande organismer.

**Tidigare farkoster hittade ingenting. Vad har Curiosity som de andra inte hade?**

– Båda Vikinglandarna, 1978, och även Phoenix, 2008, var stationära. Där de landade fann de inga tecken på liv, varken levande eller fossilt. Curiosity är rörlig. Den kan leta på flera ställen och bär med sig fler och bättre vetenskapliga instrument. Så vi hoppas att vi kommer att upptäcka något nytt som hjälper oss att förstå förutsättningarna för liv på andra planeter i rymden – hittills har vi ju bara haft jorden att jämföra med.