Hon levde på nätet redan för 25 år sedan
För länge sedan hade jag en tjänst på Tekniska högskolan i Stockholm. Jag ingick i en forskargrupp som studerade hur vi tänker när vi skriver. Det var i början på 1990-talet och ordbehandlare var relativt nya, internet var mest en akademisk angelägenhet och epost användes sällan av privatpersoner. Vi anade kanske att mycket skulle förändras, men kunde inte riktigt förstå vad. Jag delade rum med en amerikansk forskare. Hon levde en stor del av sitt liv på internet. Det var science fiction på den tiden. Bara det att hon flyttat till Sverige efter att ha fått kontakt med vår forskargrupp via nätet och att hon hade en pojkvän i Köpenhamn som hon bara träffat i den virtuella världen.
Så unikt var hennes fall att Dagens Nyheter skrev en längre artikel. Hon var ett exempel på hur vi skulle leva i framtiden, i den globala virtuella byn.
Vi tänkte nog att skrivmaskiner skulle försvinna och att mycket skrivande skulle ske elektroniskt. Men vi fattade inte hur omvälvande det skulle bli. Mina barn tittar på en gammal skrivmaskin och kan bara inte förstå hur man skriver utan att ha en raderingstangent.
Men när det gäller livet i den globala byn har vi knappt kommit någonstans alls. Vi umgås visserligen mycket mer via sms, Facebook och Skype, men det är inte många nya globala vänner vi chattar med.
Är du med på Facebook? Vilka är dina vänner där? Är det många av dem som du aldrig någonsin träffat i verkligheten? Jag gissar att de allra flesta som du kommunicerar med elektroniskt, är sådana som du också känner utanför den elektroniska världen. Många bor geografiskt ganska nära dig, eller har gjort det.
Spelar du mycket dataspel? Enligt Lina Eklund, sociolog som nyligen disputerade vid Stockholms universitet, så spelar både unga och gamla – män som kvinnor – dataspel som aldrig förr. Mer än 40 procent av befolkningen som är äldre än 12 år spelar regelbundet.
Men dataspelandet är i de flesta fall inte så enstörigt som vi kanske ser framför oss. Det är en ytterst social verksamhet. Precis som min rumskamrat spelade redan för 20 år sedan spelar vi tillsammans, utspridda, men samtidigt uppkopplade.
Lina Eklund berättar i sin avhandling att de flesta spelare föredrar att spela med vänner och familj framför okända personer på nätet. De är enklare att interagera med, och många spelare framhåller att de helst ägnar sin fritid på nätet tillsammans med personer de känner.
Du pratar med dina arbetskamrater, grannar och gamla skolkamrater. Säkert har du några nya elektroniska bekantskaper, men de är undantag och lika udda som människor du lärt känna på tågresor, i en kö eller på en bar.
Den amerikanska forskaren i vårt rum på Tekniska högskolan var en föregångare på många sätt. Men efter något år flyttade hon till sin pojkvän i Danmark, hon hade tänkt fortsätta med distansarbete, men konstaterade snabbt att det var vännerna i Danmark hon helst umgicks med, på jobbet, på fritiden, elektroniskt och i verkligheten.
I varje nummer av Forskning & Framsteg skrattar vi åt mer eller mindre märkliga visioner av framtiden. De finns under vinjetter som Facit framtiden och Dokumentet. Det är en tacksam och kanske lite orättvis behandling av dem som trots allt vågar sia om framtiden. Vad många av framtidsvisionerna missar är hur snabbt förändringen går när en ny teknik etableras. Och samtidigt glömmer de bort hur lite vi trots det ändrar våra sociala beteenden. Har du tankar och idéer om det du just läst?