Vinnare av Tidskriftspriset: Årets rörligt 2024!

Här kommer den självflygande bilen

Många biltillverkare forskar om självstyrande bilar, som kan ta sig fram i trafiken på egen hand. Nu satsar ett amerikanskt företag på att utveckla bilen som kan flyga på egen hand.

Publicerad
Upp, upp och i väg. Farkosten ska kunna starta och landa vertikalt med hjälp av kraftiga, elmotordrivna rotorer.
Bild: Terrafugia

Bilen, planet eller vad man nu ska kalla fordonet, ska klara av att flyga autonomt, utan att styras av en pilot. Dessutom startar farkosten med sina fyra passagerare mer eller mindre vertikalt från marken.

I vingspetsarna sitter två eldrivna rotorer som vinklas upp och lyfter planet till flyghöjd. Vid vanlig flygning fälls rotorbladen undan och en gasturbin på 300 hästkrafter tar över framdrivningen. Som startbana räcker en 30 meter lång, plan yta. Vid dåligt flygväder kan planet förvandlas till en elhybridbil, som går att köra i motorvägsfart.

Enligt företaget som utvecklar flygbilen, Terrafugia i Woburn i Massachusetts, USA, ska det tack vare självstyrningen inte ta mer än fem timmar att lära sig hantera den nya farkosten.

Att låta ett flygplan styra sig självt i luften är möjligen en mindre utmaning än att göra ett självstyrande vägfordon. Redan i dag har ju automatik tagit över mycket av piloternas uppgifter i trafikflygplanen. Dessutom planerar luftfartsmyndigheterna att införa nya trafikledningssystem, där alla flygplan kontinuerligt sänder ut sin position, kurs och hastighet med hjälp av gps. Den nya infrastrukturen gör självstyrningen möjlig, enligt Terrafugias vd, Carl Dietrichs.

”Datorn kommer att få all den information som man inte har tillgång till i cockpit i dag”, säger han i en intervju med nyhetssajten Xconomy.

Företaget har redan kommit en bit på väg. Eller kanske snarare upp. Det har redan utvecklat en ”flygande bil”, Transition, ett flygplan som kan fälla in vingarna och köras kortare sträckor på väg, från till exempel ett villagarage till närmaste flygplats. Transition finns i dag i två prototypexemplar som nu säkerhetstestas. Företaget säger sig ha beställningar på 140 plan, men serieproduktionen har skjutits upp flera gånger.

Det kommer att dröja åtta till tolv år innan den nya farkosten, Terrafugia TF-X, är färdig att lyfta, enligt företaget. Framför allt måste man övertyga luftfartsmyndigheterna om att det autonoma navigationssystemet är säkert och tillförlitligt.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor