Isbrytning på snedden

Ett asymmetriskt, nästan triangelformat, skrov ger ryska isbrytaren Baltika unika egenskaper. Fartyget, som tas i drift i Finska viken under våren, kan bryta is som vanligt, men också röra sig på snedden och skapa upp till 50 meter breda rännor.

Dessutom är isbrytaren utrustad för oljesanering, brandsläckning och nödbogsering av fartyg. Baltika är konstruerad av Aker Arctic Technology i Helsingfors och byggs på finska varvet Arctech.

Publicerad
Finska viken är normalt täckt av is under fyra månader. Istäcket är i genomsnitt 50 centimeter tjockt. På snedden kan Baltika bryta upp till 60 centimeter is, vid gång rakt fram upp till 1 meter tjock is samt ramma sig igenom enstaka isvallar på upp till 1,5 meter. 
Bild: Johan Jarnestad

Antalet mycket breda fartyg, till exempel oljetankrar, ökar. Hittills har två konventionella isbrytare fått arbeta i tandem för att assistera fartyg med en bredd på runt 40 meter. Baltika klarar uppgiften ensam, under normala isförhållanden i området. 


Bild: Johan Jarnestad

Fakta / Baltika


Bild: Johan Jarnestad

Moderna isbrytare krossar istäcket genom att skrovet glider upp på isen och pressar den nedåt. Under vattenlinjen liknar Baltikas rundade skrovsida en isbrytarstäv.


Bild: Johan Jarnestad

Isbrytaren har tre roderpropellrar på vardera 2 500 kilowatt, cirka 3 350 hästkrafter, som drivs av tre dieselelektriska generatorer. Varje roderpropeller kan vridas varvet runt i 360 grader. Två sitter i den aktre delen av skrovet och den tredje under fören. Baltika kan gå rakt framåt, bakåt och på snedden i alla vinklar samt rotera runt på stället.


Bild: Johan Jarnestad

Vid räddnings- och oljesaneringsoperationer håller isbrytaren vattnet öppet genom att rotera runt på stället.

Baltika använder sin raka skrovsida för att fösa ihop oljeutsläpp. Oljespillet tas sedan upp med hjälp av stora roterande borstar.


Bild: Johan Jarnestad
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor