Genförändrad ko ger medicin i mjölken

Svenska och kinesiska forskare har genförändrat kor så att deras mjölk innehåller ett ämne som kroppen behöver för att bryta ner fett. Tanken är att mjölken ska bli en källa till läkemedel.

Den här kossan har fått nya gener så att mjölken innehåller ett ämne som kan hjälpa vissa för tidigt födda barn.
Bild: Yuhang Wang

För tidigt födda barn som är små för sin ålder växer snabbare om de får tillskott av enzymet BSSL (gallsaltstimulerat lipas). Enzymet hjälper kroppen att tillgodogöra sig fett i maten. Det tillverkas i bukspottkörteln, men hos tidigt födda är halten låg. Det finns också i bröstmjölk. Men enzymet förstörs av hög temperatur, och saknas därför helt i donerad bröstmjölk eftersom den är pastöriserad.

– Nu har vi för första gången visat att kor kan tillverka enzymet i sin mjölk, säger Olle Hernell, professor i barnmedicin vid Umeå universitet.

Vanlig komjölk innehåller inget BSSL. Däremot är halten hög i mjölken från kor som Olle Hernells medarbetare i Kina har klonat och utrustat med extra arvsanlag. Forskarna hoppas att BSSL från sådana kor i framtiden ska hjälpa för tidigt födda barn, och även vuxna med kronisk bukspottkörtelinflammation och andra sjukdomar som hindrar bukspottkörteln från att fungera normalt. Resultaten är publicerade i tidskriften PLOS ONE.