Datorspel som rehabilitering efter stroke
Genom att spela tredimensionella spel kan strokedrabbade förbättra sin kroppskontroll och därmed klara vardagslivet bättre. Umeåforskare vill nu sprida metoden över världen.
Ungefär en tredjedel av alla strokepatienter får problem med att uppfatta omvärlden. Till exempel kan en stroke i höger hjärnhalva ge störningar i kroppens vänstra halva, så att patienten bara kan äta upp maten på tallrikens högra sida. Symtomen kan försvinna, men för ungefär 15 procent av de strokedrabbade kvarstår problemen trots rehabilitering.
Läkaren Helena Fordell har slagits av hur eftersatt den här patientgruppen är, och att det saknas bra metoder för att upptäcka och behandla problemet.
– Det behöver identifieras tidigt eftersom det är ett allvarligt handikapp som gör det svårt att återfå sin självständighet, säger hon.
Med hjälp av programvara, framtagen av bland annat Anders Backman och Kenneth Bodin vid Högpresterande beräkningscentrum norr, i Umeå, har hon utvecklat en teknisk plattform som bygger på virtuell verklighet, VR. Genom tester på en stor pekplatta identifieras patientens problem med att uppfatta och samverka med omgivningen på vänster sida. Sedan får patienten individuell träning i form av tredimensionella datorspel som aktiverar vänster hand, kombinerat med syn- hörsel- och känselintryck.
Spelen går exempelvis ut på att söka upp och flytta en kub med den svaga handen, med hjälp av en speciell datorpenna som har ett inbyggt motstånd. Under träningen har patienterna 3D-glasögon och hörlurar.
– Spelens design bygger på evidensbaserade metoder för hur man ska stimulera hjärnans nätverk för att få en läkande effekt, säger Helena Fordell.
I en pilotstudie fick 15 patienter träna tre timmar i veckan under fem veckors tid. Patienterna hade i genomsnitt levt med problem i vänster sida av kroppen i drygt tre år.
Utvärderingarna är hittills lovande och visar att träningen hjälper patienterna att klara vardagslivet bättre.
– Det handlar om förbättrad uppmärksamhet i situationer som att laga mat, diska och klä på sig, men även om att kunna se sig om i trafiken och inte gå in i mötande personer, säger Helena Fordell. Hon har nyligen lagt fram sin doktorsavhandling om metoden vid Institutionen för farmakologi och klinisk neurovetenskap vid Umeå universitet.
En studie på åtta strokekliniker i Europa och USA har lett till att metoden fått spridning. Genom ett nybildat bolag hoppas Helena Fordell att fler strokepatienter ska få nytta av de nya verktygen.
Flera andra företag och forskargrupper runt om i världen använder VR inom vården, till exempel vid behandling av fobier och posttraumatisk stress.