50 krockar som avslöjar döda stjärnor

Den senaste katalogen över kolliderande svarta hål och neutronstjärnor ger en inblick i annars osynliga döda stjärnor i universum.

Bild: Ligo-Virgo/Frank Elavsky, Aron Geller/Nortwestern

Vad blir det av stjärnor när de dör? Vissa av dem exploderar och lämnar efter sig en rest i form av en kompakt neutronstjärna. Men efter de största stjärnornas explosioner faller den återstående massan samman till ett svart hål. Svarta hål är svåra att se mot en bakgrund av rymdens mörker. I teleskop som fångar upp ljus syns bara de svarta hål som avslöjar sig genom att vara insvepta i materia som hettas upp och glöder i deras gravitationsfält. I F&F 2/2020 berättade vi om att vissa svarta hål bara upptäcks genom de gravitationsvågor som strålas ut när de kolliderar med varandra.

Belönades med Nobelpris i fysik 2017

Första gången gravitationsvågor fångades upp var 2015. Det var med det då helt nya instrumentet Ligo. Upptäckten belönades med Nobelpriset i fysik 2017. Sedan dess arbetar Ligo, som finns på två ställen i USA, tillsammans med ett annat instrument i Italien, Virgo, och fångar löpande upp nya gravitationssignaler från universum. Nyligen släpptes den senaste katalogen med resultat, som samlar alla gravitationsvågshändelser som har fångats upp fram till oktober 2019. Det finns nu ett femtiotal, klicka på bilden i faktarutan så kommer den upp.

De flesta av dem involverar två svarta hål men här finns också några objekt med okänd identitet.

De svarta hål och neutronstjärnor som upptäckts

Klicka för att ladda ner som PDF.