Första bemannade färden i hyperloop

För första gången har människor färdats i en ”hyperloop”, en slags rörpost för snabba transporter. Men vägen från en 500 meter lång testbana till ett nytt masstransportmedel är fortfarande lång.

Publicerad
Josh Giegel och Sara Luchian, två anställda vid företaget Virgin Hyperloop, blev först att testa företagets transportkapsel. Den 500 meter långa färden tog cirka 15 sekunder och nådde som mest en hastighet på 160 kilometer i timman. 
Bild: Virgin Hyperloop

Hyperloop-konceptet går ut på att transportera människor och gods i hög hastighet i kapslar som svävar magnetiskt i ett rör med nästintill vakuum. Idén kläcktes av den amerikanska entreprenören Elon Musk 2013 och sedan dess har flera företag startats som utvecklar tekniken.

Ett av dem är amerikanska Virgin Hyperloop som är först med ett bemannat test. Nyligen färdades de första två människorna i en specialbygd kapsel längs företagets 500 meter långa testbana i Nevada-öknen. Resan tog omkring 15 sekunder och kapseln nådde som mest en fart på 160 kilometer i timman.

Viktigt första steg för Hyperloop

– Målet att bygga ett nytt masstransportsystem är fortfarande långt borta, men det är ett viktigt första steg, säger Gabriele Semino, forskningsassistent och doktorand inom ett nystartat forskningsprogram kring Hyperloop på Tekniska universitetet i München.

Inom programmet planeras bland annat en 24 meter lång testbana och en kapsel stor nog att rymma passagerare. Om allt går vägen ska teströret börja byggas i slutet av nästa år.

Utmaningarna är dock många innan ett kommersiellt system kan se dagens ljus, enligt Gabriel Semino. Det är en sak är att bygga en 500 meter lång testbana, en helt annan att bygga en som är 400 kilometer mellan två städer.

Färdas i upp till 1000 kilometer i timmen

En annan utmaning är att nå de svindlande hastigheter som konceptet bygger på. Hyperloop-företagen planerar täta turer i farter upp mot 1000 kilometer i timman. Säkerheten kommer att bli en kritisk fråga och något som forskarna i München fokuserar på.

– Ett snabbtåg kan stoppas och passagerarna kan kliva av, men här befinner du dig i ett rör i vakuum, säger Gabriele Semino.

Det behövs säkerhetsrutiner för vad som händer om kapseln skulle gå sönder och luften läcker ut, eller omvänt, om transportröret springer läck och luft sugs in.

Samtidigt får de tekniska lösningarna inte bli så dyra och inskränkande att systemet inte blir lönsamt.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor