Vinnare av Tidskriftspriset: Årets rörligt 2024!

Pandemin – en chans att göra flyget mer hållbart

Den pågående pandemin ger möjligheter för flyget att ställa om och byta ut fossila bränslen mot syntetiska. Det menar forskare som har modellerat framtidens flygtrafik 2022–2050.

Publicerad
Minskade subventioner skulle kunna få den krympta flygindustrin att växa långsam, vilket skulle ge tid att göra branschen mer hållbar, enligt forskarna.
Bild: Getty images

Eftersom flyget nu är nere på en låg nivå har vi en unik chans till förändring, enligt en artikel i tidskriften Environmental Research Letters. Huvudförfattare är Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet.

− Om vi minskar subventionerna till flygindustrin kommer den att återuppbyggas långsammare. Då har vi en chans att hinna ta fram nya syntetiska bränslen, förklarar han.

Syntetiska bränslen är identiska med dagens drivmedel, men tillverkas med hjälp av el. Byggstenarna till bensin – kol och väte − finns i luften. Med el från till exempel solceller kan man få fram bensin med luft som enda råvara. Redan i dag finns tekniken men den är dyrare än fossila drivmedel och används inte kommersiellt ännu.

Med syntetiskt bränsle skulle priset på en flygbiljett öka med omkring 35 procent, enligt Stefan Gösslings beräkningar.

− Det blir en utmaning i en bransch med väldigt små marginaler. De vill inte lägga en krona extra på mer hållbara bränslen. Tack vare stora statliga understöd under de senaste decennierna har lågprisbolagen kunnat sälja biljetter som är så billiga att de inte ens täcker bränslekostnaden.

Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet.

Minskade subventioner

Därför krävs en massiv politisk insats för att minska subventionerna och låta flyget bära sina miljökostnader, enligt Stefan Gössling och hans kollegor. De föreslår bland annat att man tvingar flygbolagen att öka andelen syntetiska bränslen med 3 procent per år.

Flygbranchen räknar själva med att vara tillbaka på samma nivåer som före pandemin redan 2024, men Stefan Gössling tror att vi kommer att se en minskning, framför allt av affärsresorna.

− Många företag har insett att vi kan spara en väldig massa tid och pengar på att inte flyga folk hit och dit hela tiden. Affärsresorna har till stor del gjorts av ett antal ”superfrekventa res-identiteter”, det vill säga människor som har gjort till sin identitet att resa mycket i jobbet, så att det har blivit ett självändamål.

Superfrekventa res-indentiteter, intressant begrepp!
− Ja, jag myntade det precis nu.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor