Sköldpaddor trotsar åldrandet

För människan är åldrandet ett oundvikligt öde. Nu konstaterar forskare att dödligheten hos vissa sköldpaddsarter rentav kan minska med åldern. Hur är det möjligt?

Sköldpadda simmar i vattnet

Den amerikanska sötvattenssköldpaddan Chrysemys picta tillhör guldsköldpaddorna och är en av de arter som pekas ut som långlivade.
Bild: Beth Reinke

Sköldpaddor och andra reptiler är kända för att vara långlivade. Flera arter kan bli över hundra år gamla.

I två nya studier, publicerade i tidskriften Science, har forskare från stora delar av världen studerat livslängd och åldringshastighet hos både vilda djur och djurparksdjur. Gemensamt för bägge studierna är att forskarna funnit förvånansvärt få bevis på åldrande bland sköldpaddor.

Beth Reinke är biologiforskare vid Northeastern Illinois university. Här med en liten Chrysemys picta.

Ingen ökad risk att dö

Beth Reine, biologiforskare vid Northeastern Illinois university, är huvudförfattare till studien som fokuserat på vilda populationer. Här undersöktes inte bara sköldpaddor utan sammanlagt 77 kallblodiga djur, som exempelvis ormar, amfibier och krokodiler.

– Bland ödlor och ormar var variationen ganska stor i åldringshastighet och livslängd, men när det gäller olika arter av sköldpaddor var alla exceptionellt lika. Vi blev förvånade över hur liten variation det var. Vissa sköldpaddsarter verkar inte ens ha ökad risk att dö bara för att de blir äldre, säger Beth Reinke.

Åldras långsammare än människan

Den andra studien har fokuserat specifikt på sköldpaddor i djurparker och akvarier. Forskarna konstaterar att åldrandet var långsamt eller försumbart hos ungefär 75 procent av de utvärderade arterna. Hos nästan alla arter gick åldrandet långsammare än för moderna människor.

Sköldpaddor har hittat ett sätt att bromsa eller till och med helt stänga av åldrandet – men det betyder inte att sköldpaddorna är odödliga, bara att risken för dödsfall inte ökar med åldern. Exakt vad det beror på behöver undersökas vidare, men det långsamma levernet och det rejäla skalet pekas ut som två möjliga förklaringar.

– Framöver planerar vi att utforska könsskillnader i åldrande i dessa grupper. Vi behöver också ta reda på mer om hur fiskar och ryggradslösa djur åldras, säger Beth Reinke.