Blivande mattelärare tränar i simulator

Blir man en bättre mattelärare av att först träna i simulator? Ett nytt svenskt forskningsprojekt ska ge svar med hjälp av datoranimerade elever.

Publicerad
Genom att undervisa virtuella elever i matte ska blivande lärare blir bättre förberedda på att möta verkligheten i klassrummet. De virtuella eleverna uppvisar typiska beteenden som förekommer vid matteundervisning.
Bild: Mursion

Piloter tränar landningar i flygsimulator innan de sätter sig bakom spakarna i ett riktigt plan. Borde då inte lärarstudenter träna på datoranimerade elever innan de ställer sig bakom katedern?

– Vi vet sedan tidigare att lärare känner sig oförberedda när de kommer ut i klassrummen, säger Marcus Samuelsson, forskare inom pedagogik vid Högskolan väst.

I ett fyraårigt projekt, finansierat av Vetenskapsrådet, ska han tillsammans med Joakim Samuelsson vid Linköpings universitet testa virtuell praktik för blivande mattelärare.

I stället för verkliga elever får lärarstudenterna undervisa fem datoranimerade elever, så kallade avatarer, i ett virtuellt klassrum på en storbildsskärm. De fem eleverna har olika personlighet, en arbetar långsamt, en annan blir lätt uttråkad, en tredje är väldigt utåtriktad.

Bakom kulisserna finns en skådespelare som styr avatarerna utifrån hur läraren tacklar olika situationer som uppstår bland eleverna. Det kan handla om en elev som tappar tålamodet eller sluter sig och sjunker ihop i bänken.

– Det kan gå så långt som att en elev bryter ihop och börjar gråta, säger Marcus Samuelsson.

Fördelen med virtuella elever att ingen kommer till skada och lärarstudenten kan träna flera gånger.

Det virtuella klassrummet är utvecklat av amerikanska forskare. Som en del i det nya projektet ska avatarerna anpassas till en svensk miljö.

Målet är att slå fast om virtuell praktik kan göra undervisningen mer effektiv. 

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor