Därför blir kniven slö av tomat

Hur kommer det sig att skarpslipade rakblad och knivar blir slöa av att skära genom mjuka material som hår och tomat?  Amerikanska forskare har funnit svaret i metallens mikrostruktur.

Ett rakblad skär av ett hår i ett av forskarnas experiment i svepelektronmikroskop.
Bild: Gianluca Roscioli, Tasan Group, MIT

Genom att studera vad som händer med ett rakblad vid rakning har forskare vid amerikanska Massachusetts Institute of Technology, MIT, visat vad som gör eggen slö, trots att hår är 50 gånger mjukare än bladets metall.

Svaret finns bland annat i rakbladets mikroskopiska struktur. Under vissa förhållanden kan en mycket liten spricka bildas när bladet skär genom ett hårstrå. När väl en liten spricka formats blir eggen känsligare och nya sprickor kan uppträda nära den första visar studien publicerad i Science.

Bilder tagna med svepelektronmikroskop avslöjade att risken för att en spricka skulle uppträda ökade om hårstrået låg böjt mot eggen istället för att håret skars av vinkelrätt. En annan viktig faktor var om det fanns lokala små deformationer i metallens struktur.

Forskarna vill använda kunskapen för att skapa knivblad som håller sig vassa längre. Ett sätt är att se till att metallen är mer homogen.