Försäljningen av sötsaker upp 80 procent på 20 år

Vid en första anblick tycks försäljningen av frukt ha ökat betydligt mer än försäljningen av sötsaker sedan år 2000. Men siffrorna är luriga.

Text Oskar Alex
Publicerad

Mätt i spenderade kronor har försäljningen av frukt ökat mer än försäljningen av sötsaker sedan millennieskiftet. Efter en närmare titt på siffrorna träder dock en mer komplex bild fram, något SCB tar upp i en ny analys baserad på årlig statistik över livsmedelsförsäljning.

Den ökade försäljningen av frukt drivs främst av att priserna har blivit högre – inte av ökad konsumtion. För sötsaker gäller det omvända. Där drivs ökningen främst av att det säljs mer sötsaker, inte av att priserna på sötsakerna har blivit högre.

Sedan år 2000 köper vi i genomsnitt 83 procent mer sötsaker, men bara 28 procent mer frukt. Med andra ord har försäljningen av sötsaker ökat tre gånger mer än försäljningen av frukt.

De streckade linjerna jämför försäljningen av frukt och sötsaker efter att hänsyn tagits till prisförändringar.
Bild: SCB

Daniel Wester är statistiker vid SCB och står bakom analysen.

– Det är tråkigt att det som är nyttigt har gått upp så pass mycket i pris, jämfört med det som är onyttigt. För att komma åt problemet anser en del att det bör införas en sockerskatt.

Vad förvånade dig mest med resultaten?

– Jag väntade mig att försäljningen av sötsaker skulle ha ökat under pandemin, men det verkar inte så.

En positiv utveckling sedan år 2000 är att grönsaksförsäljningen ökade med 62 procent efter att hänsyn tagits till prisförändringar.

Här går analysen om frukt- och sötsaksförsäljningen att läsa i sin helhet. SCB definierar sötsaker som socker, sylt, honung, choklad och konfektyr (godis).

F&F i din mejlbox!

Håll dig uppdaterad med F&F:s nyhetsbrev!

Beställ nyhetsbrev

Kunskap baserad på vetenskap

Prenumerera på Forskning & Framsteg!

Inlogg på fof.se • Tidning • Arkiv med tidigare nummer

Beställ i dag!
Text Oskar Alex
Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor