Enzymet telomeras reparerar gamla och slitna kromosomer.

Bild:
Kathleen Collins UC Berkely et al.

”Föryngrande” enzym kartlagt

En detaljerad bild av enzymet telomeras kan leda till nya behandlingar mot cancer och åldrande.

Upptäckten av så kallade telomerer, som belönades med ett Nobelpris år 2009, har väckt hopp om mediciner mot skador som tidens tand lämnar i våra celler. Nu har den drömmen kommit ett steg närmare verkligheten, enligt forskare i USA.

Telomererna skyddar kromosomerna, och brukar liknas vid plasthylsan i änden på ett skosnöre. De blir kortare i takt med att cellerna delar sig och åldras. När de är helt avskavda faller cellen i dvala och dör.

Enzymet telomeras kan hejda processen genom att reparera nötta telomerer.

Nu har amerikanska forskare tillverkat den hittills mest detaljrika modellen av hur enzymet är uppbyggt. Kathleen Collins, professor i molekylär- och cellbiologi vid UC Berkeley, hoppas att det ska leda till nya mediciner.

Ämnen som hämmar telomeras är lovande som cancermedicin, medan ämnen som aktiverar enzymet skulle kunna förbättra vävnadernas normala förnyelse om den är nedsatt på grund av arv, sjukdom eller ålder, enligt Kathleen Collins. Hon beskriver sina resultat i tidskriften Nature.