Konsumera dig lycklig?

Vi äter oftare ute, dricker alkohol oftare och är på väg mot en allt mer kontinental mat- och dryckeskultur. 

Publicerad
Vi köper allt mer mat. Siffrorna är inflationsjusterade. 
Bild: Konsumtionsrapporten 2013, Göteborgs universitet.

Vi konsumerar 25 procent mer än för tio år sedan. Det handlar om att vi lägger allt mer pengar på mat och dryck, men även kläder, inredning och underhållning. Den största delen av den ökade matkonsumtionen går till restaurangbesök, följt av kött- och fiskinköp, enligt Konsumtionsrapporten för år 2013 från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

John Magnus Roos, redaktör för Konsumtionsrapporten konstaterar i ett pressmeddelande att orsaken till att maten har fått allt större utrymme är dess identitetsskapande funktion. Både när vi äter ute och när vi bjuder hem någon vill vi visa vilka vi är.

Vi lägger även allt större del av vår konsumtion utomlands, samtidigt som den utländska konsumtionen i Sverige ökar – ett tydligt tecken på hur omfattande turismen är.

Men mår vi bättre av all konsumtion? Ja, om vi inte köper för mycket. Sedan 2002 har andelen som menar sig vara ”mycket nöjd” med livet i allmänhet ökat från 29 till 35 procent. Och över 93 procent är i nuläget ”ganska” eller ”mycket nöjda” med livet i stort – också det en ökning från 2002. Det är också de med stora inkomster som är mycket nöjda med livet: ”Konsumenter som spenderar mer pengar på mat, kläder, hemelektronik och möbler uppger att de är mer nöjda med sina liv än konsumenter som spenderar mindre”, framgår av Konsumtionsrapporten. Men samtidigt mår de som har en ”ganska stor konsumtion” bättre än de som har en ”mycket stor konsumtion”. Lagom är bäst alltså – och forskarna tror att de som köper för mycket ofta lever över sina tillgångar, vilket är dåligt för välbefinnandet. 

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor