Rudistmusslor, även kallade rudister, är en grupp utdöda musslor som var tub- eller ringformade. De kunde bli meterstora.

Mark A. Wilson

Kortare dagar på dinosauriernas tid

Jorden snurrar allt långsammare. Det visar en studie av ”årsringar” i 70 miljoner år gamla musselskal.

2020-03-10

Månens dragningskraft bromsar långsamt in jordens rotationshastighet. Den här processen är svår att mäta. Men belgiska forskare har nu visat att för 70 miljoner år sedan, precis innan dinosaurierna dog ut, snurrade jorden avsevärt snabbare än idag. Dygnet var en halvtimme kortare på den tiden och det gick hela 372 dagar på ett år.

Även tidvattnet orsakas av månens dragningskraft och tidvattnet bidrar i sin tur till att det bildas dagliga ”tillväxtringar” i skalen hos en del musselarter som lever i tidvattenzonen. Och det är inget nytt fenomen, de belgiska forskarnas beräkningar är baserade på studier av musselskal från en art som kallas Torreites sanchezi. Det var en så kallad rudistmussla som levde för 70 miljoner år sedan. Forskarna använde en speciell sorts laserteknik som gjorde det möjligt att mäta tillväxtringarna med stor precision.

Forskarna har också analyserat musselskalens kemi och isotopsammansättning. Analyserna indikerar att Torreites sanchezi levde i symbios med fotosynteserande alger, ungefär som dagens koraller gör. En annan slutsats är att vattentemperaturen kunde passera 40 grader på somrarna. Det är högre än vad tidigare mätningar har visat, menar forskarna som har publicerat sina rönPaleoceanography and Paleoclimatology.