Lunnefåglar använder verktyg

Att använda verktyg har länge setts som unikt för människor och apor, men fler och fler djur sällar sig till verktygsanvändarna. Elefanter och kråkfåglar är välkända exempel, och nu visar brittiska forskare att lunnefåglar kan plocka upp en pinne att klia sig med.

Först 2018 lyckades forskaren Annette Fayet dokumentera en lunnefågels användning av en pinne att klia sig med, genom de här bilderna från en viltkamera.
Bild: Annette L. Fayet

Annette Fayet vid Oxfords universitet har studerat lunnefåglar varje sommar sedan 2011, vid kolonier i Nordatlanten från Wales till Island.

Hon har bara sett fåglarna använda kli-pinne några få gånger, men tycker ändå att fenomenet är väldigt intressant. Verktygsanvändning är aldrig tidigare dokumenterad bland sjöfåglar och de här observationerna tyder på att deras intelligens har nedvärderats, anser hon.

Sjöfåglar intelligentare än man trott

− Sjöfåglar måste lösa komplexa uppgifter hela tiden i sin vardag, från att hitta mat i oförutsägbara miljöer till att navigera långa sträckor över öppet hav.

Obeservationerna och diskussioner kring dem finns publicerade i en vetenskaplig artikel i tidskriften PNAS.