Romantiskt par

Romantiken under storhelger ger i många länder större barnkullar nio månader senare. I Sverige föds dock flest barn i juli.

Istockhpoto

Mer sex i juletid – i många länder

Ny forskning påvisar ett samband mellan storhelger, porrsurfande och barnafödande nio månader senare.

2017-12-21

I en studie av nästan 130 länder har forskare från bland annat Indiana University i USA sett ett samband mellan sexsökningar på internet, stora familjehögtider och barnafödande nio månader senare. Forskarna har undersökt både länder norr och söder om ekvatorn samt både kristna och muslimska länder. Därmed hittade man samband som gick utanför de årstidsvariationer som ibland sägs påverka nativiteten.

Forskarna analyserade särskilt julhelgen och Eid al-fitr, helgen i slutet av Ramadan, som dessutom är rörlig över kalenderåret. Trots detta kvarstod sambandet mellan storhelg och sex.

Forskarnas slutsats är alltså att kultur, snarare än natur påverkar när på året barn blir till: ”Reproduktionscykeln är driven av kultur snarare än biologisk anpassning till olika årstider”, skriver forskarna i Scientific reports.