Ny tunn färgskärm kan läsas i solen

Forskare vid Chalmers har utvecklat en ny typ av energisnål, böjbar färgskärm som syns i solen. Hemligheten är en smart kombination av ledande plast och nanometertunna metallskikt. 

Publicerad
Det aktiva lagret som ger den nya skärmen dess färger är mindre än en mikrometer tunt.
Bild: Mats Tiborn

Framtidens e-böcker kanske kan läsas med en ny, strömsnål teknik för elektroniskt papper som utvecklats på Chalmers.

 Till skillnad från de flesta färgskärmar som sitter i dagens datorer, mobiler och andra apparater sänder den inte ut ljus. Istället reflekterar den ljuset i omgivningen på samma sätt som det elektroniska papper som används i läsplattor för e-böcker.

– Därför syns den också bra i solsken, säger Andreas Dahlin, docent på institutionen för kemi och kemiteknik på Chalmers tekniska högskola och en av forskarna bakom den nya skärmen som presenterats i tidskriften Advanced Materials.

Skärmen bygger på så kallade plasmoner, ett fenomen som innebär att metaller med nanostrukturer förstärker ljus av en viss våglängd.

I det här fallet har forskarna använt ett 20 nanometer tunt skikt av guld med massor av små hål. När det träffas av ljus från omgivningen lyser det i olika färger. Genom att variera tjockleken på ett lager aluminiumoxid under guldet kan forskarna styra färgen och har på så sätt kunnat skapa blå, röda och gröna pixlar.

– Precis som i vanliga skärmar kan vi också skapa alla färger däremellan, säger Andreas Dahlin.

För att slå på och av de olika pixlarna används ledande plast. Plasten täcker ytan så att den blir svart. Men när en spänning läggs över plasten blir den genomskinlig så att färgen syns. Hålen i guldskiktet hjälper till att sprida ljuset så att färgerna förstärks.

Pixlarna slås av och på med hjälp av elektriskt ledande polymerer.


Bild: Chalmers tekniska högskola

En stor fördel är att tekniken är väldigt energisnål.

– Jämfört med en svart-vit e-boksläsare krävs bara en tiondel av strömmen, säger Andreas Dahlin.

Hittills har forskarna tillverkat ett fåtal pixlar, men han tror att tekniken kan skalas upp för att bygga stora skärmar för exempelvis utomhusreklam. Intresset är stort.

– Vi kontaktas dagligen av företag som vill inleda samarbeten, säger Andreas Dahlin.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor