Liten spikmatta ska stoppa bakterier

En yta täckt med vassa flagor av grafen dödar bakterier som försöker få fäste. Upptäckten kan användas för att motverka infektioner vid implantat.

De vassa spikarna av kolmaterialet grafen förstör bakteriernas membran. Mänskliga celler är större och skadas inte.
Bild: Yen Strandqvist/Chalmers

Forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg har skapat en spikmatta i miniatyrformat, med spetsar av kolmaterialet grafen, som bara är knappt 100 nanometer höga. När bakterier kommer i kontakt med spikarna förstörs deras skyddande membran och bakterierna dör. Mänskliga celler, som är betydligt större, får däremot inga märkbara skador – vilket förvånade forskarna.

Fortsatta försök ska visa om grafenspikar kan användas som ett bakteriedödande skikt på katetrar och medicinska implantat. Nästa steg är att klä ett implantat med grafenspikar och studera effekten vid djurförsök.

– En av utmaningarna är att framställa ett stabilt, säkert material. Vi måste vara säkra på att grafenflagorna inte lossnar eller skadar kroppen, säger Jie Sun, docent vid institutionen för mikroteknologi och nanovetenskap.

Tidigare studier har visat att flagor av grafen kan ha en bakteriedödande effekt. Knepet som Chalmersforskarna använt är att placera flagorna vertikalt. Tillverkningsmetoden är dock än så länge dyr.

Forskningen har publicerats i tidskriften Advanced Materials Interfaces.

Läs mer om grafen och andra tvådimenstionella material i en tidigare artikel i Forskning & Framsteg.