Nyhämtat rymdgrus berättar solsystemets historia

Under december 2020 har prover från både månen och en asteroid hämtats hem till jorden av rymdsonder. Materialet ska ge forskare ny kunskap om solsystemets tidiga historia.

Månen är den närmaste större himlakroppen. Att hämta material härifrån är relativt lätt och billigt, jämfört med att ta prover längre bort i solsystemet.

Den kinesiska sonden Chang’e 5 har hämtat prover från månens yta och skickat dem till jorden. Kapseln landade den 16 december, och hämtades upp där den tog mark i Mongoliet. Det är första gången sedan 1970-talet som prover från månen hämtas till jorden.

Tio dagar tidigare landade en annan kapsel i Australien, med material från asteroiden Ryugu som hämtats av den japanska farkosten Hayabusa 2.

Solsystemets tidiga historia

Geologen Sanna Alwmark arbetar med Nasas Mars 2020-uppdrag som ska landa på Mars med roboten Perseverance, och hon är mycket intresserad av prover som hämtas från andra himlakroppar. Material av det här slaget ger mycket information om solsystemet, inte minst om dess tidiga historia, berättar hon:

– Ryugu är en kolrik asteroid, en typ av himlakropp som kan ha en ursprunglig sammansättning av material från tiden då solsystemet bildades.

Det kolrika materialet innehåller organiska ämnen som inte har biologiskt ursprung, men som kan ha spelat in för att ge jorden rätt förutsättningar för liv.

Material från månen och asteroiderna når annars jorden i form av meteoriter, men då blir materialet förändrat av passagen genom atmosfären. Ännu mer förändras det om meteoriten ligger länge på jordytan innan den hittas.

Att kunna hämta material på ett kontrollerat sätt från månen och i framtiden från Mars ger också fördelen att veta precis varifrån provet kommer.

– Det är viktigt att få sammanhanget, att veta att materialet kommer från det här specifika stället där vi också till exempel har tagit bilder, säger Sanna Alwmark.

Här på jorden finns det stor skillnad mellan geologin på olika platser, och så är det förmodligen också på månen och Mars.

Prover från månens baksida

Det material som tidigare hämtats från månen är ganska likartat. Kanske är det som samlats in av Chang’e 5 annorlunda. Men detta är också ett test av tekniken, säger Sanna Alwmark, som tror att Kina kommer att satsa på att inom en inte alltför avlägsen framtid även hämta material från månens baksida. Senare kommer både Kina och USA att försöka skicka hem prover från Mars.

– Vi kan inte komma till nästa steg i vår förståelse av solsystemet utan att titta på prover tagna på andra himlakroppar. I grund och botten handlar det också om jorden. Vi kan titta in i den geologiska historien, och se vilka förhållanden som rådde i solsystemet då livet började på jorden, säger Sanna Alwmark.