Rymdfarkost sänds iväg för att krocka med asteroid

På morgonen den 24 november, svensk tid, skickades rymdfarkosten DART ut i rymden. Den ska göra det första praktiska testet för att rikta om en asteroid en teknik som kan användas för att skydda jorden mot hotande asteroidnedslag.

2021-11-23

Det finns inga kända asteroider som hotar att kollidera med jorden under överskådlig framtid, men om någon skulle dyka upp kan nedslaget orsaka stora skador. Den här typen av katastrof skulle kunna avvärjas, till exempel genom att låta en farkost krocka med asteroiden och på så vis styra om dess bana. För att pröva tekniken ska den amerikanska rymdstyrelsen Nasa göra ett test med sonden Double Asteroid Redirection Test, DART, som ska krasha in i en asteroid som kretsar kring en annan större asteroid (Se "Rymdfarkost ska krocka med asteroid" i F&F 1/2021).

Omkring klockan 7:21 onsdag morgon, svensk tid, sändes DART ut i rymden med en Falcon 9-raket från en rymdbas i Kalifornien. Den kommer fram till asteroiden i september 2022.

Professorn som vill peta på en asteroid

En knölig asteroid med toppig form

Professor Axel Hagermann är med och utforskar asteroiden Ryugu med den japanska sonden Hayabu

2021-05-27

Nyhämtat rymdgrus berättar solsystemets historia

Månen

Under december har prover från både månen och en asteroid hämtats hem till jorden av rymdsonder.

2020-12-17