För första gången ska en rymdsond kraschas in i en asteroid för att rubba den ur sin bana.

Bild:
Getty images

Rymdfarkost ska krocka med asteroid

Hur kan vi skydda oss mot en asteroid med kurs mot jorden? Ett sätt är att ge den en knuff så att den ruckas ur sin bana och missar oss. För första gången ska en metod för detta testas i rymden. Amerikanska rymdstyrelsen Nasa skjuter under 2021 upp en rymdfarkost som ska krascha in i en 150 meter stor asteroid som kretsar kring en större. Testet går under namnet Double Asteroid Redirection Test, DART.

– Om det lyckas har mänskligheten för första gången en möjlighet att bygga ett system för att skydda jorden mot nedslag, säger Jan-Erik Wahlund, forskare vid Institutet för rymdfysik i Uppsala.

Rymdfarkosten ska krocka med asteroiden

Rymdfarkosten, som väger ett par hundra kilo, kommer att krascha in i asteroiden i hög fart. Smällen ska få asteroiden att förändra sin bana, främst genom att den börjar gunga fram och tillbaka. Kraften behöver inte vara särskilt stor för att ha avsedd effekt.

– Avstånden i rymden gör att det räcker med en liten knuff för att en asteroid ska missa jorden, säger, Jan-Erik Wahlund.

Metoden är tänkt att användas på mellanstora asteroider med en diameter från 50 meter och upp till ett par hundra meter. Sådana asteroider träffar jorden med några hundra års mellanrum och skulle kunna slå ut en hel stad eller ett mindre land. För att det hela ska fungera gäller det att de upptäcks i tid.

– Det är en av utmaningarna. En annan är att pricka ett 150 meter stort objekt på stort avstånd med en rymdfarkost som kommer farandes i en hastighet av flera kilometer per sekund, säger Jan-Erik Wahlund.

Vetenskapsåret 2021

Nya data om klimatet från FN:s klimatpanel, en rymdsond på självmordsuppdrag och fler fria forskningsartiklar.

2020-12-28