Rymdteleskopet Euclid levererar sina första bilder

Ett nytt rymdteleskop ska kartlägga rymden för att hitta ledtrådar till universums mörka energi och mörka materia. Nu är teleskopet officiellt i bruk.

Tusentals galaxer mot en mörk bakgrund.

En av de första bilderna från Euclid visar omkring tusen galaxer i Perseushopen, och ytterligare en mängd galaxer i bakgrunden. Galaxhopar som denna kan bara förklaras genom att räkna med en stor mängd mörk materia.
Bild: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi, CC BY-SA 3.0 IGO

I somras sändes rymdteleskopet Euclid upp, med uppdraget att göra en 3d-karta av universum och mäta galaxernas rörelser. Teleskopet ligger nu i omloppsbana kring L2, en balanspunkt i gravitationsfältet från jorden och solen, där också bland andra rymdteleskopen James Webb och Gaia är belägna.

Efter en period av tester och kalibrering har den europeiska rymdorganisationen Esa släppt de första vetenskapliga bilderna från teleskopet. I början av 2024 kommer de första reguljära vetenskapliga observationerna att påbörjas.

Universums mörka komponenter

Det viktigaste vetenskapliga målet med Euclid är att få en bättre förståelse för de okända komponenter i universums uppbyggnad som kallas mörk materia och mörk energi. Den mörka materian påverkar galaxernas rörelser och rotation genom sin gravitation. Mörk energi får universums expansion att accelerera. I den kosmologiska modell som hittills stämmer bäst med data utgör mörk materia och mörk energi 95 procent av det totala innehållet i universum, men ingen vet riktigt vad dessa mörka komponenter är för något.

Första bilderna från rymdteleskopet Euclid.
Film: ESA