Rymdsond med stora solpaneler framför en planet (Merkurius)

Rymdsonder tar ofta en komplicerad väg för att med hjälp av planeternas gravitation få högre fart och justera sin riktning. Kanske något ointuitivt krävs det mer energi för att nå en bana vid Merkurius, nära solen, än att komma till Pluto i de yttersta delarna av solsystemet. Förbiflygningen av jorden är den första milstolpen på BepiColombos färd mot Merkurius, dit den når i december 2025.

Esa

Så styrs Merkuriussonden under viruskrisen

Rymdbranschen påverkas också av den pågående coronapandemin. Den europeiska rymdstyrelsen Esa får hälsa den förbiflygande rymdsonden BepiColombo med en reducerad personalstyrka.

2020-04-02

Rymdsonden BepiColombo har varit på väg mot Merkurius sedan slutet av 2018. Ombord finns bland annat svenskbyggda instrument. Den 10 april (långfredag) svänger den förbi mycket nära jorden, närmare än många satelliter. Då kommer markkontrollen i Darmstadt i Tyskland att genomföra en rad tester och kalibreringar av instrumenten. Precis som på andra arbetsplatser har de anställda fått speciella föreskrifter för att minimera smittspridningsrisken, så hela programmet genomförs med färre personer än vanligt på plats.

Det här är bara en av de effekter som viruskrisen har på rymdfarten. Esa och den ryska samarbetspartnern Roscosmos har redan tidigare meddelat att pandemin blev en av de avgörande faktorerna för att senarelägga Marssonden ExoMars, som skulle ha sänts iväg nu i sommar.