Supergamlingars arvsmassa avläst

En typisk 110-åring har helt vanliga gener, enligt en ny studie. Men det finns undantag.

Publicerad:

2014-11-11

Färre än hundra nu levande människor i hela världen har firat sin 110-årsdag. Genetiker i USA har avläst hela arvsmassan hos sjutton av dessa äldsta av de äldsta för att hitta gener som kan förklara varför de levt så länge. Slutsatsen blev att deras gener ser ut som hos folk flest.

Men forskarna gjorde ett ovanligt fynd: en av supergamlingarna hade en genvariant som ökar risken att dö knall och fall av hjärtsjukdomen arytmogen högerkammar­kardiomyopati. Etiska riktlinjer säger att forskare som hittar en sådan mutation av en slump bör informera bäraren, så att han eller hon kan få förebyggande vård.

Den berörda 110-plussaren har uppenbarligen klarat sig utmärkt utan sådan vård. Det är en påminnelse om att ”sjukdomsgener” inte nödvändigtvis leder till någon sjukdom, enligt en rapport i tidskriften Plos one.