Annons
Hund i baksätet på en svart bil.

Under 2018 har det hittills förekommit minst två fall i Sverige då polisen har slagit sönder rutan på en bil för att hjälpa instängda hundar, som riskerar att må väldigt dåligt i hettan.

Bild: 
Istock, PK-Photos

Varför blir det så varmt i bilen?

Forskning & Framsteg tittar på fysiken bakom varför bilen blir som en bastu på sommaren.

Författare: 

Publicerad:

2018-06-07

De flesta känner till att det blir väldigt varmt i en parkerad bil, och att det kan vara farligt att lämna hundar eller barn i bilen. I värsta fall kan de dö av hettan. Svenska Kennelklubben gjorde för några år sedan ett test, och mätte upp temperaturer på mer än 50 grader inuti bilen när det var 26-27 grader utanför.

Hur kommer det sig att bilen blir så varm? Forskning & Framsteg frågade Patrik Norqvist, en fysiker vid Umeå universitet, som tillsammans med kollegan Maria Hamrin har skrivit böcker om fysik i vardagen.

– Det är många watt per kvadratmeter som kommer från solen. Det är nästan som att ha en kupévärmare på.

Ingen sätter på kupévärmaren när det redan är lagom varmt. Men solen värmer hela tiden.

Patrik Norqvist jämför bilen med ett hus, som inte blir lika varmt. Till skillnad från hur det är i bilen värmer solstrålningen inte upp insidan, eftersom tak och väggar är isolerade för att inte leda värme. Taket på en bil är i stället både tunt och leder värme ganska bra. Taket blir varmt rakt igenom, och sedan värmer det i sin tur luften inuti. Solen skiner också in genom fönstren och värmer sätena och instrumentbrädan.

När bilen körs och fläkten är på kan värmen strömma ut med den varma luften. När bilen står stilla och inte har något luftutbyte med omgivningen blir det mesta av värmen kvar.

Det enda sättet för bilen att bli av med överskottsvärme är då att stråla bort den. Men det är inte någon effektiv kylning.

– För att stråla ut lika mycket värme som den tar emot från solstrålningen måste bilen först bli väldigt varm, säger Patrik Norqvist.

Bilen fortsätter att värmas upp tills den har nått en jämviktstemperatur, där den är varm nog för att stråla bort lika mycket som den tar emot. När solen ligger på kan den alltså vara ganska mycket högre än luftens temperatur runtomkring.

Du har just läst en artikel från tidskriften Forskning & Framsteg. Prenumerera här.

Kommentera:

1

Dela artikeln:

TIDNINGEN FÖR DIG SOM ÄR NYFIKEN PÅ ALLVAR
10 nummer 779 kr
2 nummer 99 kr
Du vet väl att du kan läsa Forskning & Framsteg i din läsplatta? Ladda ned appen från App Store eller Google Play. (Läsplatteutgåvan ingår i alla prenumerationer.)

Kommentarer

I'm almost surprised, that Sweden - the place where Seat Belts for Human safety in Cars - has yet to design an automatic Window opener (subroutine to car's firmware), that senses animal in care or at least animal-dangerous inside temperatures, and opens each of the windows a few cm, to enable hot air to escape & temp. to drop to safe level.

Make it so!

Lägg till kommentar