Återuppväckt efter 30 miljoner år

Tänk dig att en ettåring rycker bort smådelar ur din elektroniska väckarklocka. Har du tur kanske klockan fungerar en kort tid, men sannolikheten att klockan ska gå sönder ökar med varje ryck. Om ettåringen får tid på sig lär klockan vara ganska demolerad efter ett tag, eller hur?Rådande teorier om gener som slutar fungera (Dollo’s lag) bygger på samma idéer. När genen inte längre fungerar kan den inte utsättas för naturligt urval. Nya mutationer kan förändra DNA sekvensen utan att det har någon betydelse. Efter en tid verkar det osannolikt att genen någonsin kan bli funktionsduglig igen eftersom den har ”muterat sönder”. Ett exempel är den trasiga gen vi människor har som borde syntetisera vitamin C åt oss. Den blev avstängd för 65 miljoner år sedan och blir bara mer värdelös med tiden. Måste det vara så? I en artikel i PLoS Genetics menar författarna att de hittat bevis för en gen som från att ha tappat sin funktion återfått funktionen efter 30 miljoner år. Två händelser som tagna ur en genetisk science fiction novell har gjort det möjligt: Först krossad av en rörlig sekvens, sedan återuppväckt från de döda av ett retrovirus! Genen med turbyxorna kallas för IRGM.Så här menar författarna att det gick till: För 50 miljoner år sedan förstörde Alu (en rörlig genetisk sekvens) genens funktion. De här rörliga sekvenserna är riktiga fulingar och har förstört gener förut, något som de säkert kommer att fortsätta med. Alu utgör redan idag ungefär fem procent av ditt genom.En annan sorts genetiska lurifaxar som gömmer sig i vårt genom kallas för endogena retrovirus. En gång i tiden var de virus som spred sig mellan värddjur, men när deras arvsmassa placerades i värddjurets könsceller så följde de med i värddjurets, i det här fallet vår, vanliga förökning. De är en del av vårt genom nu, tillsammans med Alu.Hos oss människor och våra närmaste släktingar verkar genen IRGMs funktion vara återställd av ett endogent retrovirus för 20 miljoner år sedan. Det är fortfarande inte helt tvärsäkert att genen är funktionsduglig hos människor, men mycket talar för det. Vissa genvarianter är associerade med en sällsynt sjukdom hos människor (Crohns sjukdom). Genen producerar en budbärarmolekyl (mRNA) som författarna fångat upp. I början av genens DNA sekvens finns resterna av det endogena retrovirusets sekvens. Rester som kallstartade en gen som troligen varit ”död” i 30 miljoner år. Vem har sagt att alla virus är skadliga?