Elektronmikroskopi i färg

Med elektronmikroskop kan man se mindre strukturer än man kan med ljusmikroskop, men elektronmikroskop har ett par nackdelar. En är att det är nästan omöjligt att undersöka något i levande tillstånd med det. En annan är att man får bara svartvita bilder. Skillnader i färg ger ju ofta information om skillnader i kemisk sammansättning, mellan t.ex. gröna blad och gula och röda höstlöv. Man har nu kommit på ett sätt att göra elektronmikroskopiska färgbilder som också ger information om kemisk sammansättning. Forskarna “målade” strukturer med olika kemisk sammansättning med olika s.k. “sällsynta jordartsmetaller” (lantan, cerium, praseodym) som fäster sig relativt specifikt på olika slags molekyler eller molekylaggregat. De ställen där en viss metall fäster sig kan sedan var för sig avbildas med en variant av elektronmikroskopi som grundar sig på att elektroner olika lätt avges av de olika metallatomerna. Eftersom bara vissa strukturer avbildas på detta sätt kompletterar man med mer konventionell “grå” elektronmikroskopi. Du kan se exempel på bilder man erhållit här och här och här.