Effekten av träning kan snabbt försvinna

Hur länge lever en mitokondrie? De ökar i antal vid intensiv träning – hur länge sitter den effekten i?

/Lars

Publicerad
Den ökade mitokondriekapaciteten vid uthållighetsträning försvinner ganska snabbt om man helt slutar träna.
Bild: Getty images

Mitokondrier är organeller som finns i alla våra celler och brukar beskrivas som ”cellens kraftverk”. Det går inte att ge ett enkelt svar på hur länge de lever, därför att de egentligen inte är så enskilda och avgränsade som de ofta beskrivs. Snarare bildar de ett dynamiskt nätverk där det kontinuerligt sker både sammanslagning och uppdelning av enskilda mitokondrier, och där olika komponenter lever olika länge.

Uthållighetsträning, det vill säga fysisk ansträngning där man blir ordentligt andfådd och får en rejäl pulsökning, leder till ökad mitokondriehalt i skelettmuskelceller. Detta medför att cellerna ökar sin kapacitet för syreberoende (aerob) förbränning, och minskar behovet av syrefri (anaerob) förbränning som leder till akut muskeltrötthet.

Den ökade mitokondriekapaciteten vid uthållighetsträning försvinner ganska snabbt om man helt slutar träna. Efter cirka en vecka är hälften av ökningen borta och efter omkring en månad är man tillbaks på samma aeroba kapacitet i muskelcellerna som innan man inledde sin träningsperiod. Hur snabbt den positiva träningseffekten försvinner varierar en hel del, bland annat beroende på hur intensivt och hur länge man tränat.

/Nils-Göran Larsson, professor i mitokondriell genetik, Karolinska institutet,

Håkan Westerblad, professor i cellulär muskelfysiologi, Karolinska institutet

Har du en fråga till en forskare?

Mejla fraga@fof.se så tar Anders Nilsson, vetenskapsjournalist och redaktör för avdelningen Frågor + Svar, emot den.

Publicerad

Upptäck F&F:s arkiv!

Se alla utgåvor