Får man ha galna annonser?
Jag var lite retro idag och läste Ny Teknik i pappersformat. På sida 17 stannade jag till. Där hade en en rättshaverist inom forskning köpt en halvsideannons, där han presenterar sin idé av en ”förenad enhetsteori för hela fysiken”. Det påminde mig om när Svenska dagbladet för några år sedan hade en säkert svindyr annonsserie köpt av en privatperson som ansåg det vara en bra idé att ha kulvertar för automatiska bilar under alla vägar i städer.Hade jag varit annonschef hade jag nog inte tagit in de annonserna. Visst, folk kan få marknadsföra lite vad de vill, men det är inte juste att utnyttja människor som är nästan(?) sjukligt låsta vid en viss idé.För 20 år sedan hade Forskning & Framsteg en artikel för att diskutera fenomenet med forskningsrättshaverister, där mannen som annonserade i Ny Teknik finns med. Jag fick hjälp av chefredaktören att hitta den, och den finns nu inskannad att läsa här.Är det rätt eller fel att ta in annonser från halvknäppa personer? Kommentera gärna.