Frisk luft ger bra syn

Nyss publicerade Ophtalmology en artikel från en australisk forskargrupp, som visar att utomhusvistelse verkar kunna förhindra närsynthet. Det är skönt att veta att man faktiskt kan påverka sin genetiska disposition genom att välja livsstil, även om det är för sent för mig, som är kraftigt närsynt. Min optiker rekommenderade ett tag ögongymnastik och senare kom iden om att man kunde träna bort närsyntheten genom att ha för svaga glasögon. Men inget hjälpte.Teorierna om varför vissa blir närsynta har varierat med åren; ett tag trodde man att för stor brödkonsumtion under barndomen var en orsak. En annan att mycket läsning var orsaken. En period antogs närsynthet bara bero på genetiska faktorer. Då kunde man se teorier som att hög intelligens och närsynthet berodde på samma gener. Tvillingstudier har dock visat på starka genetiska faktorer för att utveckla närsynthet. Detta tyder även skillnader mellan olika befolkningsgrupper på. Östasien har t ex en mycket högre frekvens närsynta personer än Europa och Afrika. Därför har man i den australiensiska studien fått korrigera för faktorer som etnicitet och närsynta föräldrar i sina beräkningar. En sak är dock säker: att generna bestämmer ifall man har en predisposition för att bli närsynt, men sedan krävs också miljöfaktorer för att det ska manifesteras.Samma forskargrupp, som rekommenderar utomhusvistelser, har tidigare i år visat att barn i centrala Sydney var mer närsynta än de som bodde i förorterna. Likaså var de som växt upp i lägenhet mer närsynta än de som bor i andra typer av boenden. I en annan studie visade de att läsning, och speciellt långvarig sådan, är korrelerat till närsynthet hos 12-åringar. Fast just nu verkar det vara solljus eller att vila ögonen på en vacker utsikt som är botemedlet. Skolåldern är ju den mest känsliga perioden för uppkomst av närsynthet. Många barn klagar på att de är tvungna att vara utomhus på rasterna i skolan, men nu har lärare och föräldrar äntligen fått ett bra argument för utelek som motvikt till TV och datorspel.