Eros saknar magnetfält

Det nyliga besöket på asteroiden ledde till ett mysterium.

För några månader sedan landade en rymdsond för första gången på en asteroid, den jordnötsformade Eros. Några dagar efter landningen kunde den bekräfta ett nyupptäckt mysterium: Eros saknar magnetfält.

Detta är förbryllande eftersom de meteoriter som anses vara fragment av asteroider är magnetiserade. Hur kan en asteroidflisa ha ett magnetfält om inte himlakroppen själv har ett?

En hypotes är att meteoriterna har magnetiserats av jordens magnetfält under sin ofta tusen- eller miljonåriga vistelse på vår planet.

En andra hypotes kommer från upptäckten att små meteoriter tenderar att ha starkare magnetfält än stora. Kanske bildades asteroiderna av små stenar med egna magnetfält, men att himlakropparna byggdes upp slumpmässigt så att magnetfälten tar ut varandra.

Near-projektet