Nyupptäckt galax kvar i barndomen

De senaste observationerna låter oss se ytterligare 150 miljoner år bakåt i tiden. Vi närmar oss big bang.

Det har tagit 13,2 miljarder år för ljuset från en nyligen funnen galax att nå fram till oss. Färden började en halv miljard år efter big bang, som enligt den moderna kosmologin inträffade för 13,7 miljarder år sedan. I det kallnande och mörknande universum bildades så småningom stjärnor och galaxer. Men när tändes den första stjärnan? När klumpades stjärnorna ihop till den första galaxen? Det vet ingen i dag. Men ju avlägsnare observationer vi lyckas göra, desto längre bakåt i tiden kan vi se.

Astronomerna räknar med att den nyupptäckta galaxen bildades bara ett par hundra miljoner år efter den allra första stjärnan. Galaxen är ett hundra gånger mindre än Vintergatan och slår åldersrekordet bland galaxer med cirka 150 miljoner år. Den liknar en pytteliten, formlös fläck på bilderna och är alldeles för liten och ung för att ha hunnit utveckla de så välbekanta spiralarmar som vi ser hos många andra galaxer.