Annons

Moderna motorer måste anpassas för stadstrafik

Moderna motorer måste anpassas för stadstrafik

Dagens bilmotorer är inte till­verkade för att klara den viktiga 30-gränsen.

Annons

Publicerad:

2012-11-25

Bilindustrin måste genomgå ett systemskifte för att vi ska kunna skapa en säkrare trafikmiljö i tätorter, hävdar forskare i Lund. Anledningen är att dagens bilmotorer arbetar optimalt vid 50–90 kilometer i timmen, medan risken för dödsolyckor sjunker till nästan noll vid hastigheter under 30 kilometer i timmen. Bättre anpassade bilar skulle alltså kunna minska antalet dödsolyckor, och samtidigt leda till minskade avgasutsläpp och mindre buller. Bilarna kan då också hålla kortare avstånd, vilket utnyttjar vägytan bättre.

Forskning & Framsteg berättar om fackgranskade forskningsresultat och om pågående forskning. Våra texter ska vara balanserade och trovärdiga, och sätta forskningsresultaten i sitt sammanhang för att göra dem begripliga. Forskning & Framsteg har rapporterat om vetenskap sedan 1966.

1

Kommentarer

Innebörden av denna artikel förstår jag inte. Det påstås att motorn är optimerad för 50-90 km/h men att dödsolyckor sjunker till nästan noll vid 30 km/h.

Vad är detta för dumheter ?

Det är ju föraren som med ratten, gaspedalen, bromsen, kopplingen och växellådan som styr bilkörningen.

Jag kan helt utan problem köra en bil på ettans växel i 3 km/h, utan att slira på kopplingen, vilket är viktigt i sammanhanget, även om den har 300 hästkrafter och åtta cylindrar.

Med automatisk växellåda kan jag köra ännu saktare, ända ned till 0 km/h, om jag bromsar lite svagt.