En hyllning till onyttig nyfikenhet

Publicerad:

2013-06-13

Utifrån något så självklart som exempelvis en googlesökning lyckas vetenskapsjournalisten Peter Sylwan snirkla sig tillbaka genom vetenskapshistorien till några första förutsättningslösa funderingar på en parkbänk, några hastiga anteckningar på ett kuvert och ett omvälvande experiment som först betraktades som oviktigt. Så gick det till när fysikern Charles H. Townes kom på hur mikrovågor kunde tämjas, vilket senare ledde vidare till lasern – som i dag utgör själva blodet i våra världsomspännande fibernät. Att upptäcka det oväntade bjuder på flera liknande exempel och är en inspirerande hyllning till det lustfyllda, nyfikenhetsdrivna och ”onyttiga” kunskapssökandet. Det är, menar Peter Sylwan, en nödvändighet för att kunna upptäcka något nytt.

Litteraturhänvisningar